dinsdag 1 mei 2012

Vilten.

Als je een dagje niets hebt te doen, heb ik een leuk idee voor je om te doen.
Wat heb je nodig?
- nopperfolie.
- wol.
- water met (groene) zeep.

Leg nopperfolie over een tafel heen. Als je geen nopperfolie hebt, kan je niet vilten. 
Trek lange strengen (niet te dik) en leg die op een plek op het nopperfolie. Doe dit totdat je de lengte en breedte hebt bereikt die je mooi vind. Let op; het krimpt best veel, dus leg het niet te klein uit. 
Leg er nog een paar lagen wol overheen. Niet te dun want dat krijg je gaten.
Denk je dat het dik genoeg is? Tijd voor het water. Zorg dat er genoeg zeep in het water zit. Het liefst Groene Zeep. Maak je wol dat je hebt neergelegd nat. Het mag redelijk nat worden. Als het nat genoeg is ga je het aandrukken met je handen. Leg je handen er voorzichtig op en zorg dat de wol platgedrukt wordt.
Als het aardig platgedrukt is, kan je beginnen met wrijven. Zo worden alle wolstrengen aan elkaar verbonden en wordt het één geheel. Je moet blijven wrijven totdat het echt aan elkaar vast zit. 
Je kan het ook omdraaien zodat de achterkant ook wordt gevilt. 

Je kan alles vilten. Tassen, sjaals, handschoenen enz. Dit is een voorbeeld van een tas die mijn moeder heeft gemaakt;
x Irthe

1 opmerking:

  1. Hallo Irthe..
    Ik was op zoek naar ideetjes over vilten en kwam op Etsy en zag zoveel moois dat ik naar je moeders blog ben gaan kijken en zodoende kwam ik bij jou terecht..
    Jij bent nog piepjong en kan zoveel moois maken....ik ben al op leeftijd en ga nu een beginnetje maken op mijn blog staan al wat foto's.
    Ik ga me aanmelden als volger zo kan ik nog eens terug komen lijkt me erg leuk..
    Heb een fijne dag....en groetjes van Fia

    BeantwoordenVerwijderen